De nieuwe trend: hi bloggers!! Coeliejoelie hé!

mailboxTijdens #vraaghetdeboekblogger op Twitter, een gaaf initiatief van Emmy, gaf ik aan dat het mij opviel dat mailtjes van een uitgeverij heel anders van toon zijn dan vroeger. Eigenlijk wou ik daar veel meer over kwijt, maar dat lukte niet echt in 140 tekens op Twitter.

Gisteren kwam ik een blogpost van Joany tegen, waarin ze dieper in ging op wat ik had geschreven op Twitter. Blij verrast las ik haar blogpost. Enthousiast begon ik met het typen van een reactie, maar die werd zo lang, dat ik besloot die in te korten en zelf een blogpost hierover te schrijven.

Ik blog nu vijf jaar op Leesdame. Als ik die vijf jaar bekijk en vergelijk, kom ik tot de conclusie dat ik me tegenwoordig toch een beetje erger aan het gebrek aan fatsoen bij enkele uitgeverijen in de mailconversaties. Zoals gezegd heb ik dat al eens aangekaart, maar echt reacties kwamen daar niet op. En de reacties die er op kwamen, waren ietwat voorzichtig in de trant van: ‘het hoeft voor mij allemaal niet zo serieus/zakelijk etc.’ Ik vind het helemaal prima dat je daar zo over denkt :) Maar toch wil ik graag dieper erop ingaan en wat voorbeeldjes geven.

Toen ik ooit op een kantoor werkte, kreeg ik meteen al te horen dat e-mail weliswaar een modern en snel communicatiemiddel is, maar dat ik nog steeds dezelfde fatsoensregels moest hanteren net zoals bij gewone post. En terecht! Ik werkte in het onderwijs en ik kon het dus echt niet maken om een (interne) mail te sturen met de aanhef: ‘Ha die juf!’ of ‘Juffen!!’

Maar in de boekblogwereld hoeft het toch allemaal niet zo zakelijk?!
Klopt… Maar ‘Goeiemorgen Luna’ klinkt toch al heel anders en een stuk fatsoenlijker dan een mail die begint met: ‘Ha die blogger,’. Of wat dacht je van de botte “afblaf-aanhef”: ‘Bloggers!!’. Geen hoi, geen goeiemorgen, maar koudweg: ‘Bloggers!!’. Alsof we een hoop mensen in een hok zijn en geen individuele personen. Ik merk dat dit echt een trend aan het worden is in de mail momenteel en dat stoort me een beetje.

Ja, maar Luna, waarom maak je hier zo’n punt van?
Dat ga ik nu uitleggen! Want mijn punt is namelijk dat een uitgeverij aardig zijn doel voorbij kan schieten door de zogenaamde “Tiener-toon” en de “afblaf aanhef”.

Het is ochtend. Ik ben net wakker. Ik open mijn mail. Er staan er twee. Van twee verschillende uitgeverijen. Allebei geven ze boeken uit die ik graag lees.
Uitgeverij A: “Bloggers!! Wij hebben weer een super coeliejoelie boek voor jullie!!”
Uitgeverij B: “Goeiemorgen Luna :) Ik denk dat ik een interessant boek voor je blog heb.”

Uitgeverij B zet ik hierdoor al gelijk op mijn prioriteitenlijstje. Ze vragen MIJ iets en hebben een interessant boek voor mijn blog.

Uitgeverij A loopt dus het risico zijn doel voorbij te schieten. Het kan goed zijn dat uitgeverij A juist mijn blog wel voor ogen had en een boek heeft wat prima bij mij past, maar wat ik simpel niet opmerk vanwege de onpersoonlijkheid. Het zal wel een globaal persbericht zijn, is mijn eerste indruk dan vaak. Mijn ogen registreren ook een “tiener-toon”, dus zal de afzender waarschijnlijk een jonge blogger van een jaar of 15 a 16 voor ogen hebben. Dat hoeft allemaal niet zo te zijn natuurlijk, je zou er ook prima doorheen kunnen lezen, maar de toon is al wel gezet voor mijn gevoel.

De “tiener-toon”
‘Ha die blogger, wij hebben echt een coeliejoelie boek voor jullie, daar gaan jullie van juichen denken wij! Want wedden dat ook jij een gilletje slaakt zodra jij deze chicklit op je deurmat vindt!’.

Echt hé… de meeste boekbloggers zijn volwassen vrouwen. Sommige zijn al getrouwd en/of moeder. Ter vergelijking, stel je eens voor dat de gemeente dat soort e-mails zou sturen:

Ha die vuilstorter!!

We hebben ongelooflijk cool nieuws voor je! Je krijgt twee extra bonnen voor de vuilstort! Is dat niet coeliejoelie?! Wij vinden van wel en we hopen dan ook dat je deze bonnen snel aanvraagt!!

Tja… eigenlijk kan dat niet hé. Waarom vinden we dit bij een mail van een uitgeverij dan wel normaal?

Kortom:
Het hoeft zeker niet chique met U en Mevrouw. Maar een vriendelijke en volwassen benadering is wél een fijn begin van een samenwerking. Het straalt namelijk oprecht interesse uit!

Er zijn gelukkig ook genoeg uitgeverijen die dit goed begrijpen! Het contact met hun is daarom ook erg fijn. Ik voel dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in mijn blog. Zij hoeven zich dan ook absoluut niet aangesproken te voelen!

Voel je jezelf wel aangesproken met deze blogpost? Dan hoop ik dat je mijn blogpost ziet als een advies en niet als een aanval. :)

Plaatje is van Pixabay.com

18 reacties

  • 14 juni, 2016 om 17:01
    Vivian zegt:

    AMEN! Haha, dat coeliejoelie xD maar nee, je hebt wel écht een goed punt. Ik krijg vak mails van uitgevers die beginnen met ”Beste relatie” of gewoon zonder aanhef, zo’n geformatteerde mail à la persbericht. Prima, maar de mailtjes van uitgevers (of zelfs auteurs) die echt specifiek mijn blog hebben gevonden en echt de moeite nemen om uitgebreid te schrijven over wie ze zijn en het boek en waarom het bij mij past vind ik véél leuker!

    Ikhartje(1) deze reactie

    Vivian Beantwoorden

  • 14 juni, 2016 om 20:15
    Sue zegt:

    Leuk geschreven! En wat dacht je van: ‘Beste, hierbij een nieuwste recensie-exemplaren ter bespreking op je boekenblog’.
    Ehhh, wat? Ik heb werkelijk waar nog nooit de moeite ook maar zelfs genomen om te kijken wat voor boeken dat zijn…

    Ikhartje(1) deze reactie

    Sue Beantwoorden

  • 24 juni, 2016 om 14:38
    Lilian zegt:

    Hahahaha die vuilstorters. Ik snap je helemaal!

    Ikhartje(0) deze reactie

    Lilian Beantwoorden

Reageer op: De nieuwe trend: hi bloggers!! Coeliejoelie hé!

Geef hier je reactie


1 2

Credits

Met dank aan:

In de eerste plaats mijn lezers, welke ik wil bedanken voor hun trouwe bezoeken, complimenten en leuke reacties.

Uitgeverijen en auteurs voor het vertrouwen en het regelmatig beschikbaar stellen van leesexemplaren, zonder boeken was er geen leesdame.nl


En voor het technische deel:

Design, hosting en onderhoud aangeboden door: RS-Internet

Blogging platform: Wordpress

Search Engine Optimization plugin: Yoast

Web Performance Optimization plugin: W3 total cache

Credits sluiten

Disclaimer

Alle boeken zijn door mij zelf gekocht, tenzij ze door een uitgever of auteur voor recensie beschikbaar zijn gesteld wat op geen enkele manier mijn mening over het boek beïnvloed.

Indien een boek als een recensie-exemplaar verkregen is, zal dit altijd worden vermeld. Wanneer enige inhoud wordt gesponsord door een bedrijf, zal dit ook altijd duidelijk worden aangegeven.

Ik ben altijd helemaal eerlijk, ongeacht of het boek wat ik bespreek beschikbaar gesteld is of zelf gekocht. Mijn blog is gebaseerd op verstrekken van eerlijke beoordelingen. Alle meningen zijn van mij persoonlijk. Hou daarbij rekening dat wat voor mij een fijne leeservaring is dat niet voor iedereen hoeft te gelden. Het is niet mijn doel anderen op welke wijze dan ook te overtuigen of beïnvloeden. Ik deel uitsluitend mijn persoonlijke ervaring met boeken en wil daarmee lezers voorzien van de kans om hun eigen geïnformeerde beslissingen te nemen.

Ik besteed veel zorg aan de creatie van deze website, maar kan de correctheid van de informatie niet garanderen. De gebruiker moet zich er van bewust zijn dat de informatie kan veranderen zonder dat hij daarvan vooraf op de hoogte wordt gebracht. Leesdame.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de site of voor het gebruik dat hiervan wordt gemaakt.

Alle in mijn blog gebruikte afbeeldingen zijn eigendom van mijzelf of hun respectievelijke eigenaars. Mocht u bezwaar willen maken tegen de publicatie van een afbeelding of de inhoud op dit blog, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via het contactformulier.

De volledig website is het exclusieve eigendom van Leesdame.nl. Onbevoegd kopiëren, reproduceren, opnieuw publiceren, posten of dupliceren van het materiaal op mijn blog is verboden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van mijzelf. Het is niet toegestaan enig deel van dit blog te reproduceren, verkopen of te wijzigen. Het staat U vrij te linken naar dit blog en om de inhoud ervan op een respectvolle manier te bespreken. Wanneer u een citaat uit mijn blog gebruikt, vermeld dan aub de naam van, en een link naar, mijn blog. Bent u geïnteresseerd in het verkrijgen van toestemming om gedeelten van de blog te kopiëren, neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Ik ben niet verantwoordelijk voor content op de aan deze website gekoppelde bestanden en/ of websites waarnaar wordt verwezen.

Helaas kan ik niet fulltime aan mijn blog werken, het leven heeft meer verplichtingen. Ondanks dat ik erg blij ben met leesverzoeken en bijdrages van PR agentschappen, uitgevers en auteurs vraag ik ook om begrip dat deze soms iets langer duren dan verwacht. Ik ben U niet vergeten, ik verwerk het zo snel mogelijk.

Ik wil U bij voorbaat bedanken voor uw samenwerking en begrip :)

Leesdame
Disclaimer sluiten