De winkeltut

shoplogIk ben dol op shoppen en in 80% van alle gevallen wordt ik vriendelijk en deskundig geholpen, maar heel soms gebeurd dat niet…

Bij de plaatselijke drogisterij trof ik ooit een jongedame achter de kassa die me in paniek aanstaarde toen ik vroeg of ze er leuk cadeautje van wou maken. ‘Maar…ik heb nog nooit van me leven iets ingepakt,’ stamelde ze. Ze keek me aan alsof ik haar net had gevraagd om de inhoud van de kassa ook in mijn boodschappentas te doen. Maar goed, we maakte een compromis: zij gaf mij een halve meter inpakpapier, een paar stickers en 2 meter lint mee en dan mocht ik het thuis zelf inpakken. Spiedend keek ze rond of de bedrijfsleidster niks zag en ze stopte gauw alle inpakspullen erbij.

Maar, ik hoor je al denken: dit is een boekenblog. Ik heb zelf één vaste boekhandel waar ik alles bestel, maar ik bezoek ook graag andere boekhandels. Als ik in een vreemde stad ben, wil ik ook altijd even een boekhandel bezoeken. Soms levert dat leuke ervaringen (en boeken) op, soms kom ik van een koude kermis thuis.

In een stad verderop werd er een boekhandel gerund door twee winkeltutten. Die bijnaam gaf ik hun omdat ze werkelijk nergens verstand van hadden en niks konden behalve koffiedrinken en kletsen met elkaar. Bijna elke zaterdag zaten ze dan ook met een mok koffie achter de kassa. Elke keer als een klant iets wou vragen of wou afrekenen stonden ze zuchtend op. Op zich was het best amusant om deze winkeltutten aan te horen. Ik heb ooit een dik half uur zogenaamd in een magazine gebladerd, zodat ik langer kon luisteren naar de “boeiende dialogen”.

Klant: hoe heet de laatste van Harry Potter ook alweer?
Winkeltut 1: géén idee, weet jij het?
Winkeltut 2: nee, dat zou je op moeten zoeken…
Winkeltut 1: nee, meneer dat zou u even op moeten zoeken.

Klant: ik zoek het Vragendagboek (boekje met leuke gewetensvragen)
Winkeltut 1: we verkopen geen dagboeken
Klant: Nee, het is een boek met allerlei vragen en die kan je dan beantwoorden.
Winkeltut 2: ah, het boek met alle antwoorden?
Klant (zuchtend) nee, het Vragendagboek
Winkeltut 1: maar we verkopen geen dagboeken, dat zei ik net al
Winkeltut 2: nee, ze zegt dat het een boek is met antwoorden
Klant: nee, nee, het is een boek en het heet: VRAGENdagboek mét vragen en géén antwoorden. Die schrijf je zelf!
Winkeltut 1: o het is wel een boek! Heb je dan geen titel? Dan zoek ik het op.
Klant: (lichtelijk geïrriteerd) Vragendagboek! Het boek heet Vragendagboek!

Klant: Ik zoek een leuk boek over vriendschap
Winkeltut 1: wat heb je zelf in gedachten?
Klant: geen idee eigenlijk, daarom vraag ik het aan jullie.
Winkeltut 2: tja, er zijn zoveel boeken over vriendschap, dat zou je zelf moeten uitvinden.
Winkeltut 1: wij kunnen daar niet bij helpen.
Klant: ja, maar ik lees zelf nooit, ik weet niet in welke hoek ik moet zoeken
Winkeltut 1: misschien kun je gewoon wat proberen?

Klant: ik zoek het derde deel uit de Millennium-trilogie
Winkeltut 2: nooit van gehoord!

Klant: kan ik afrekenen
Winkeltutten: wij eten ondertussen wel een ijsje hoor meneer
Dit was verder echt heel komisch, want beide dames hadden een ijsje in de hand. De een deed de kassa open, de ander haalde het wisselgeld eruit. Samen deden ze het boek in een tasje (de ander hield het open). Deze boekhandel is trouwens failliet gegaan. Of het ligt aan de winkeltutten durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat hun instelling toch  ook een klein beetje heeft meegespeeld met de slechte verkoop en de terugloop van klanten.

Giechelende meisjes achter de kassa, kauwend op een snoepje tot zure oude dames die elke klant observeren als potentiële winkeldief. Ik ben ze allemaal al eens tegengekomen. Maar gelukkig bestaat de grootste groep uit vriendelijke én deskundige mensen! En die ene winkeltut, ach, daar kunnen we dan later om lachen… ;)


4 reacties

  • 2 november, 2011 om 20:16
    Pippi zegt:

    Zoooooo herkenbaar! Deze winkeltutten doen wonderen voor de ontlezing, hoor.

    Ikhartje(0) deze reactie

    Pippi Beantwoorden

  • 3 november, 2011 om 08:32
    Nieks zegt:

    Wat kun je goed en leuk schrijven zeg.
    Ik zou ook zooooveeel over winkeltutten kunnen vertellen,en ook over rare gedrag achter de kassa en veroordelen .

    Ikhartje(0) deze reactie

    Nieks Beantwoorden

  • 3 november, 2011 om 18:06
    Leesdame zegt:

    Dank je wel Nieks! Dat vind ik leuk om te horen :)

    Ikhartje(0) deze reactie

    Leesdame Beantwoorden

  • 3 november, 2011 om 20:21
    claar zegt:

    Heerlijk stuk over de Winkeltut, hilarisch maar natuurlijk zomaar waar. Je houd mij een spiegel voor waarover ik mij afvraag: Zou ik dat soms ook doen?? Het eigen gedrag is moeilijk zelf te meten, gelukkig werk ik in en met een topteam die met zelfspot,schouderklopjes,een lach, een traan, altijd positieve kritiek (ook al is het eigenlijk negatief)kortom sij samen de sfeer blijven bepalen. liefs

    Ikhartje(0) deze reactie

    claar Beantwoorden

Reageer op: De winkeltut

Geef hier je reactie


Credits

Met dank aan:

In de eerste plaats mijn lezers, welke ik wil bedanken voor hun trouwe bezoeken, complimenten en leuke reacties.

Uitgeverijen en auteurs voor het vertrouwen en het regelmatig beschikbaar stellen van leesexemplaren, zonder boeken was er geen leesdame.nl


En voor het technische deel:

Design, hosting en onderhoud aangeboden door: RS-Internet

Blogging platform: Wordpress

Search Engine Optimization plugin: Yoast

Web Performance Optimization plugin: W3 total cache

Credits sluiten

Disclaimer

Alle boeken zijn door mij zelf gekocht, tenzij ze door een uitgever of auteur voor recensie beschikbaar zijn gesteld wat op geen enkele manier mijn mening over het boek beïnvloed.

Indien een boek als een recensie-exemplaar verkregen is, zal dit altijd worden vermeld. Wanneer enige inhoud wordt gesponsord door een bedrijf, zal dit ook altijd duidelijk worden aangegeven.

Ik ben altijd helemaal eerlijk, ongeacht of het boek wat ik bespreek beschikbaar gesteld is of zelf gekocht. Mijn blog is gebaseerd op verstrekken van eerlijke beoordelingen. Alle meningen zijn van mij persoonlijk. Hou daarbij rekening dat wat voor mij een fijne leeservaring is dat niet voor iedereen hoeft te gelden. Het is niet mijn doel anderen op welke wijze dan ook te overtuigen of beïnvloeden. Ik deel uitsluitend mijn persoonlijke ervaring met boeken en wil daarmee lezers voorzien van de kans om hun eigen geïnformeerde beslissingen te nemen.

Ik besteed veel zorg aan de creatie van deze website, maar kan de correctheid van de informatie niet garanderen. De gebruiker moet zich er van bewust zijn dat de informatie kan veranderen zonder dat hij daarvan vooraf op de hoogte wordt gebracht. Leesdame.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de site of voor het gebruik dat hiervan wordt gemaakt.

Alle in mijn blog gebruikte afbeeldingen zijn eigendom van mijzelf of hun respectievelijke eigenaars. Mocht u bezwaar willen maken tegen de publicatie van een afbeelding of de inhoud op dit blog, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via het contactformulier.

De volledig website is het exclusieve eigendom van Leesdame.nl. Onbevoegd kopiëren, reproduceren, opnieuw publiceren, posten of dupliceren van het materiaal op mijn blog is verboden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van mijzelf. Het is niet toegestaan enig deel van dit blog te reproduceren, verkopen of te wijzigen. Het staat U vrij te linken naar dit blog en om de inhoud ervan op een respectvolle manier te bespreken. Wanneer u een citaat uit mijn blog gebruikt, vermeld dan aub de naam van, en een link naar, mijn blog. Bent u geïnteresseerd in het verkrijgen van toestemming om gedeelten van de blog te kopiëren, neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Ik ben niet verantwoordelijk voor content op de aan deze website gekoppelde bestanden en/ of websites waarnaar wordt verwezen.

Helaas kan ik niet fulltime aan mijn blog werken, het leven heeft meer verplichtingen. Ondanks dat ik erg blij ben met leesverzoeken en bijdrages van PR agentschappen, uitgevers en auteurs vraag ik ook om begrip dat deze soms iets langer duren dan verwacht. Ik ben U niet vergeten, ik verwerk het zo snel mogelijk.

Ik wil U bij voorbaat bedanken voor uw samenwerking en begrip :)

Leesdame
Disclaimer sluiten