Laat ik mij leiden door de X-factor in een boekhandel?!

x-factor on de boekhandelOp Twitter krijg ik soms leuke vragen. En zo ook vorige week. Toen vroeg iemand mij waar ik mijn eerste indruk op baseer als ik overga tot het aankopen van een boek. Is het de kaft die mij aanspreekt? De creatieve titel? De naam van de schrijfster? Of gewoon de X-factor… Ik zal het jullie vandaag vertellen :)

Toegegeven, ik scan eerst de kaften van de boeken die op de tafels liggen, dan langs de rijen in de kasten. Maar daar focus ik me vooral op de titels. De tafels zijn dus het beste. De kaft kan mij betoveren, overhalen, triggeren, maar soms ook feilloos besodemieteren.

De titel kan al wat meer doen. Een creatieve titel maakt mij nieuwsgierig. Want als er al zo’n creatieve titel op een (mooie) kaft staat, dan moet het boek wel iets voor mij zijn. Niet zelden leidt een creatieve titel tot aankoop, aangezien nieuwsgierigheid mijn tweede naam is. De naam van de auteur kan een sleutel zijn. Van de portemonnee die ‘op slot’ blijft, of de kassa die wordt geopend. Ik ben bijvoorbeeld niet weg van Suzanne Vermeer, dus al is de kaft nog zo mooi, en staat er een hele zonnige, grappige titel op de kaft: helaas, de sleutel houdt mijn portemonnee op slot.

De achterflap.. ja en nee. Bij een nog onbekende auteur, kan de achterflap een laatste doorslaggevende reden tot aankoop geven. Bij een bekende en favoriete auteur is de achterflap niet zo big deal, want dan weet ik toch wel dat het in mijn straatje ligt, ongeacht het onderwerp van het verhaal. Maar bij een nieuwe naam, besnuffel ik het boek als het ware… Ik word getriggerd door de kaft en/of titel, bekijk de achterflap, lees de eerste alinea en dan denk ik: kopen! Of: lekker laten liggen.

En natuurlijk spelen ook externe factoren een rol, als ik weet dat iemand mij een bepaald boek heeft aangeraden, of als ik ergens al wat over dit boek gelezen heb en doelbewust door een boekhandel snuffel. Maar wat betreft nieuwe boeken, is het toch de X-factor die het ‘m doet. De combinatie van alles dus!

En wat is voor jou een doorslaggevende reden tot aankoop in een boekhandel?
O ja, ik bedoel natuurlijk de spontane aankopen, dus niet de boeken die op je wishlist staan, want ja, die kopen we toch wel. ;)


7 reacties

  • 15 oktober, 2013 om 19:30
    Inge zegt:

    Wanneer anderen een boek aanraden (vrienden, bloggers, etc.), gaat de titel al snel op mijn verlanglijstje. Lovende recensies, nominaties en voorpublicaties kunnen ook doorslaggevend zijn. Boektitels en covers zijn voor mij minder bepalend, hoewel je op deze manier wel nieuwsgierig gemaakt kan worden.

    Ikhartje(0) deze reactie

    Inge Beantwoorden

  • 15 oktober, 2013 om 19:41
    claar zegt:

    Zonder meer intuïtie, bij het doorbladeren van brochures of bij een eerste aanblik van een boek is er altijd dat eerste gevoel, dan een enkele regel-vaak niet eens want dan verstoor ik het gevoel al-de cover en dan de achterflap, meestal vind ik het boek daarna ook goed, een enkele keer raak ik misleid zoals bij Nachtfilm, vond de cover niets, de bladspiegel matig en wist niets te doen met de gedrukte illustraties totdat ik in een koffiepauze aangespoord door een enkel woord ge-wel-dig van de uitgever toch haar het voordeel van de twijfel gaf en de proloog las, ik was meteen om, las het boek in één week(ruim580blz) en vond het geniaal, sindsdien kijk ik ‘iets’ beter of liever gezegd ‘iets’ verder dan alleen mij laten bepalen door mijn gevoel want omg ik had Nachtfilm niet willen missen

    Ikhartje(0) deze reactie

    claar Beantwoorden

  • 15 oktober, 2013 om 19:52
    Anneke zegt:

    Grappig eigenlijk, volgens mij let ik nooit zo op de titel.

    Ikhartje(0) deze reactie

    Anneke Beantwoorden

  • 15 oktober, 2013 om 23:20
    Robert Thomson zegt:

    Bijvoorbeeld ‘De man zonder ziekte’ zou ik nooit gekocht hebben zowel qua titel als qua cover niet, maar de naam Grunberg maakt dan alles goed en neemt acuut mijn twijfel weg. Kopen die hap. Grunberg stelt nooit teleur.

    Ikhartje(0) deze reactie

    Robert Thomson Beantwoorden

  • 16 oktober, 2013 om 07:36
    tamara zegt:

    De kaft is voor mij zo wie zo van belang. Van mijn favoriete schrijvers koop ik ze blindelings. Van onbekende schrijvers lees ik wel de achterflap. Plus de natuurlijk de reactie’s van vrienden over een boek

    Ikhartje(0) deze reactie

    tamara Beantwoorden

  • 16 oktober, 2013 om 22:20
    theonlymrsjo zegt:

    Wat heb je weer een leuk artikel geschreven! In een boekhandel heb ik vaak de grootste moeite om te bedenken welke titels er ook al weer aangeprezen worden. Ik ga dan absoluut voor kaft, uitvoering, lay-out, soort papier, het “luchtje” van het boek etc. Titel en achterflap kunnen dan vervolgens het laatste zetje geven.

    Ikhartje(0) deze reactie

    theonlymrsjo Beantwoorden

  • 16 oktober, 2013 om 22:22
    Leesdame zegt:

    Wat een lief compliment :)

    Ikhartje(0) deze reactie

    Leesdame Beantwoorden

Reageer op: Laat ik mij leiden door de X-factor in een boekhandel?!

Geef hier je reactie


Credits

Met dank aan:

In de eerste plaats mijn lezers, welke ik wil bedanken voor hun trouwe bezoeken, complimenten en leuke reacties.

Uitgeverijen en auteurs voor het vertrouwen en het regelmatig beschikbaar stellen van leesexemplaren, zonder boeken was er geen leesdame.nl


En voor het technische deel:

Design, hosting en onderhoud aangeboden door: RS-Internet

Blogging platform: Wordpress

Search Engine Optimization plugin: Yoast

Web Performance Optimization plugin: W3 total cache

Credits sluiten

Disclaimer

Alle boeken zijn door mij zelf gekocht, tenzij ze door een uitgever of auteur voor recensie beschikbaar zijn gesteld wat op geen enkele manier mijn mening over het boek beïnvloed.

Indien een boek als een recensie-exemplaar verkregen is, zal dit altijd worden vermeld. Wanneer enige inhoud wordt gesponsord door een bedrijf, zal dit ook altijd duidelijk worden aangegeven.

Ik ben altijd helemaal eerlijk, ongeacht of het boek wat ik bespreek beschikbaar gesteld is of zelf gekocht. Mijn blog is gebaseerd op verstrekken van eerlijke beoordelingen. Alle meningen zijn van mij persoonlijk. Hou daarbij rekening dat wat voor mij een fijne leeservaring is dat niet voor iedereen hoeft te gelden. Het is niet mijn doel anderen op welke wijze dan ook te overtuigen of beïnvloeden. Ik deel uitsluitend mijn persoonlijke ervaring met boeken en wil daarmee lezers voorzien van de kans om hun eigen geïnformeerde beslissingen te nemen.

Ik besteed veel zorg aan de creatie van deze website, maar kan de correctheid van de informatie niet garanderen. De gebruiker moet zich er van bewust zijn dat de informatie kan veranderen zonder dat hij daarvan vooraf op de hoogte wordt gebracht. Leesdame.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de site of voor het gebruik dat hiervan wordt gemaakt.

Alle in mijn blog gebruikte afbeeldingen zijn eigendom van mijzelf of hun respectievelijke eigenaars. Mocht u bezwaar willen maken tegen de publicatie van een afbeelding of de inhoud op dit blog, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via het contactformulier.

De volledig website is het exclusieve eigendom van Leesdame.nl. Onbevoegd kopiëren, reproduceren, opnieuw publiceren, posten of dupliceren van het materiaal op mijn blog is verboden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van mijzelf. Het is niet toegestaan enig deel van dit blog te reproduceren, verkopen of te wijzigen. Het staat U vrij te linken naar dit blog en om de inhoud ervan op een respectvolle manier te bespreken. Wanneer u een citaat uit mijn blog gebruikt, vermeld dan aub de naam van, en een link naar, mijn blog. Bent u geïnteresseerd in het verkrijgen van toestemming om gedeelten van de blog te kopiëren, neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Ik ben niet verantwoordelijk voor content op de aan deze website gekoppelde bestanden en/ of websites waarnaar wordt verwezen.

Helaas kan ik niet fulltime aan mijn blog werken, het leven heeft meer verplichtingen. Ondanks dat ik erg blij ben met leesverzoeken en bijdrages van PR agentschappen, uitgevers en auteurs vraag ik ook om begrip dat deze soms iets langer duren dan verwacht. Ik ben U niet vergeten, ik verwerk het zo snel mogelijk.

Ik wil U bij voorbaat bedanken voor uw samenwerking en begrip :)

Leesdame
Disclaimer sluiten