Lekker geslapen?

persoonlijkVandaag heb ik het niet over lezen vóór het slapengaan, maar over slapen na het lezen. Ik ben geen makkelijke slaper, daar maak ik geen geheim van. Als richtlijn ga ik rond twaalf uur in bed liggen. Meestal lees ik dan nog wat en dan begin ik met het moeilijkste: in slaap vallen.

Als ik eenmaal slaap dan slaap ik ook gewoon door. Hoe meer rust ik in mijn hoofd heb, hoe makkelijker ik kan slapen. Meestal zijn het fases dat het even niet lekker gaat. Uiteraard heb ik allerlei tips geprobeerd en vol belangstelling lees ik ook elk artikel wat ik tegenkom over slapen.

Okay, je bent aan het lezen. De wekker geeft aan dat je moet gaan slapen. Het boek gaat aan de kant en het licht gaat uit. Maar dan… Zodra het donker wordt lijkt het of mijn hoofd aan het werk gaat. Ik denk na over wat er die dag gebeurd is en in het donker lijken die dingen gigantisch te zijn in mijn hoofd. Herkenbaar? Blijf dan lezen. Ik verzamelde tips die bij mij gewerkt hebben en nee, ik begin niet over die beker melk!

1. Ik doe eerst een vast ritueeltje: wat badkamer-dingetjes, lenzen uit, nachtcrème en lipbalsem op en dan ga ik liggen.

2. De wekker draai ik om, zodat ik geen tijd meer kan zien en dus ook niet kan rekenen hoeveel uur ik nog heb. Hij gaat vanzelf wel een keer af ‘s morgens.

3. Ik lees geen recensie-boeken voor het slapengaan, maar gewoon een luchtige chicklit of roman. Dat laatste momentje voor het slapengaan is van mij en daar wil ik geen verplichtingen aan vastmaken.

4. Tellen. Geen schaapjes, maar tot 100 en dan vol aandacht. Ben ik de tel kwijt? Dan begin ik weer gewoon bij 1. Dit zorgt ervoor dat mijn hoofd niet allerlei gedachten kan produceren en ik zelf alleen maar bezig ben met tellen.

5. Als ik plotseling iets in mijn gedachten krijg wat ik absoluut niet mag vergeten voor de volgende dag, dan tik ik dat snel in op mijn telefoon in de app Wunderlist. Maar dat doe ik alleen als het écht belangrijk is en ik het écht niet mag vergeten. Doe ik het niet, dan blijft dat een uur lang malen in mijn hoofd en fantaseer ik erop los wat de gevolgen kunnen zijn als ik het vergeet.

6. Een grappige methode die ik laatst leerde was met je ogen open blijven liggen. Je ogen moeten open blijven. Geloof me, na een paar minuten vielen ze al dicht. Ik doe dit vaak in combinatie met tip 4.

7. Een ademhalingsmethode die ook fijn werkt is de 4-7-8 methode. Je ademt in, vier seconden lang, je houdt je adem zeven seconden vast en acht seconden lang adem je langzaam uit. Hier wordt ik heel ontspannen van, mijn gedachten kunnen ook niet met me op de loop, want ik ben geconcentreerd bezig met ademhalen.

8. Heel soms wil ik nog wel eens melatonine slikken. Eerst nam ik het precies voor het slapengaan in, maar ik las laatst dat het beter werkt als je het wat ruimer van te voren inneemt. Dan is het al wat meer opgenomen door je lichaam als je eenmaal in bed ligt.

9. Als je een uur ligt te draaien en dat elke nacht, zou je misschien jezelf kunnen afvragen of je wel een prettig liggend hoofdkussen hebt… Ik kocht laatst een nieuwe en ik woel en draai nu veel minder. Mijn vorige kussen was namelijk zo plat als een dubbeltje geworden. Sindsdien lig ik dus veel rustiger. Dit kan je natuurlijk ook toepassen op je matras als dat al tijden niet meer lekker ligt. Je bed is een plek waar je een groot deel van je leven in doorbrengt, wel zo fijn als het lekker ligt, toch?

10. In elk tijdschriftartikel staat het: kijk geen tv, kijk niet op je tablet! Geloof me, als je een heftige dag hebt gehad, je hoofd zit propvol en je wil niet dat dit je nachtrust gaat blokkeren, pak dan gewoon lekker die tablet. Ik zelf kijk graag op mijn tablet vlogs en andere filmpjes van beautybloggers. Het ontspant en ontspanning is de basis voor je slaap. Ik ben een tijdje terug letterlijk met de tablet in mijn handen in slaap gevallen. Als ik nog wakker ben, dan begin ik weer gewoon met tip 4 en tip 6 ;)

Als jij nog creatieve, originele en handige ‘beter-slapen-tips’ hebt, laat ze dan hieronder achter bij de reacties :)


2 reacties

  • 30 mei, 2015 om 12:33
    Lalagè zegt:

    Zelf kan ik best wel goed slapen (als het tenminste donker en muisstil is), maar mijn man heeft er wat meer moeite mee. Daarom is hij gestopt met koffie drinken. Hij heeft het heel langzaam afgebouwd en merkt echt effect: hij slaapt beter.
    Verder is een goed slaapritme ook heel belangrijk, dus niet te lang uitslapen, ook niet als je ‘s nachts hebt liggen woelen.

    Ikhartje(1) deze reactie

    Lalagè Beantwoorden

  • 30 mei, 2015 om 15:15
    mypinkfairytale zegt:

    Pff ik kom soms ook zo moeilijk in slaap.. Dan lijkt het wel alsof niets helpt! Goede tips!

    Ikhartje(1) deze reactie

    mypinkfairytale Beantwoorden

Reageer op: Lekker geslapen?

Geef hier je reactie


Credits

Met dank aan:

In de eerste plaats mijn lezers, welke ik wil bedanken voor hun trouwe bezoeken, complimenten en leuke reacties.

Uitgeverijen en auteurs voor het vertrouwen en het regelmatig beschikbaar stellen van leesexemplaren, zonder boeken was er geen leesdame.nl


En voor het technische deel:

Design, hosting en onderhoud aangeboden door: RS-Internet

Blogging platform: Wordpress

Search Engine Optimization plugin: Yoast

Web Performance Optimization plugin: W3 total cache

Credits sluiten

Disclaimer

Alle boeken zijn door mij zelf gekocht, tenzij ze door een uitgever of auteur voor recensie beschikbaar zijn gesteld wat op geen enkele manier mijn mening over het boek beïnvloed.

Indien een boek als een recensie-exemplaar verkregen is, zal dit altijd worden vermeld. Wanneer enige inhoud wordt gesponsord door een bedrijf, zal dit ook altijd duidelijk worden aangegeven.

Ik ben altijd helemaal eerlijk, ongeacht of het boek wat ik bespreek beschikbaar gesteld is of zelf gekocht. Mijn blog is gebaseerd op verstrekken van eerlijke beoordelingen. Alle meningen zijn van mij persoonlijk. Hou daarbij rekening dat wat voor mij een fijne leeservaring is dat niet voor iedereen hoeft te gelden. Het is niet mijn doel anderen op welke wijze dan ook te overtuigen of beïnvloeden. Ik deel uitsluitend mijn persoonlijke ervaring met boeken en wil daarmee lezers voorzien van de kans om hun eigen geïnformeerde beslissingen te nemen.

Ik besteed veel zorg aan de creatie van deze website, maar kan de correctheid van de informatie niet garanderen. De gebruiker moet zich er van bewust zijn dat de informatie kan veranderen zonder dat hij daarvan vooraf op de hoogte wordt gebracht. Leesdame.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de site of voor het gebruik dat hiervan wordt gemaakt.

Alle in mijn blog gebruikte afbeeldingen zijn eigendom van mijzelf of hun respectievelijke eigenaars. Mocht u bezwaar willen maken tegen de publicatie van een afbeelding of de inhoud op dit blog, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via het contactformulier.

De volledig website is het exclusieve eigendom van Leesdame.nl. Onbevoegd kopiëren, reproduceren, opnieuw publiceren, posten of dupliceren van het materiaal op mijn blog is verboden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van mijzelf. Het is niet toegestaan enig deel van dit blog te reproduceren, verkopen of te wijzigen. Het staat U vrij te linken naar dit blog en om de inhoud ervan op een respectvolle manier te bespreken. Wanneer u een citaat uit mijn blog gebruikt, vermeld dan aub de naam van, en een link naar, mijn blog. Bent u geïnteresseerd in het verkrijgen van toestemming om gedeelten van de blog te kopiëren, neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Ik ben niet verantwoordelijk voor content op de aan deze website gekoppelde bestanden en/ of websites waarnaar wordt verwezen.

Helaas kan ik niet fulltime aan mijn blog werken, het leven heeft meer verplichtingen. Ondanks dat ik erg blij ben met leesverzoeken en bijdrages van PR agentschappen, uitgevers en auteurs vraag ik ook om begrip dat deze soms iets langer duren dan verwacht. Ik ben U niet vergeten, ik verwerk het zo snel mogelijk.

Ik wil U bij voorbaat bedanken voor uw samenwerking en begrip :)

Leesdame
Disclaimer sluiten