Mijn eerste blogpost, recensie-boek en hoe het allemaal begon…

tagIk doe niet vaak een tag op mijn blog, maar soms kom ik  een hele leuke tegen, of in dit geval: een tag op een beautyblog, die ik met boekblog-gerelateerde antwoorden invul. Ik zag deze bij Miss Lipgloss. Cynthia had het weer bij Aranka en Lotte  gezien. Ik ga niemand taggen, dus denk je: wow, deze tag wil  ik ook doen, dan doe je dat gewoon ;)

Ik blog al wat jaartjes en ik vond het leuk om eens terug te kijken naar al die “eerste ervaringen” die ik had als boekblogger. Hoe ging bloggen in 2009? Zou ik het anders doen als ik alles opnieuw mag doen? Dit en nog meer vragen. Here we go!

Wat was de allereerste blog die je ooit schreef?
Helemaal terug in de tijd, schreef ik op Lezerijke mijn eerst blogpost. Dat was in 2009 en mijn eerste eigen boekenblog zeg maar. Op een Blogger-account en daar was mijn eerste post een voorstel-bericht, waar ik uitlegde waarom ik een boekenblog was begonnen. Hier op Leesdame.nl was mijn eerste blogpost een leeservaring. ‘De Intrigant’ van Patricia Snel. Toen waren mijn leeservaringen nog een stuk beknopter dan nu.

Waarom begon je met bloggen?
Al vaak over geschreven, dus ik ga het antwoord iets anders inkleden. Ik ga wat meer in op het feit dat ik begon met Leesdame na Lezerijke. Ik wou graag mijn verhalen over boeken en lezen kwijt. Een eigen plekje op internet waar dat kon. Het leek me ook een uitdaging, een boekenblog beginnen én onderhouden. Ik kan wel zeggen dat me dat na 6 jaar wel gelukt is. Het was ook heel spannend, veel uitgeverijen wisten nog niets van het bestaan van boekenblogs. Ik kende maar één boekblogger in die tijd. Er was in die tijd ook iemand die standaard bij elke blogpost een nare reactie kwam plaatsen. Op een gegeven moment voerde ik toen de functie in dat ik reacties eerst zou modereren, toen stopte die nare reacties ook gelijk. Het Lezerijke tijdperk was twee jaar lang een soort speeltuin voor mij. Kijken wat werkt en wat niet. Lezerijke voelde voor mijn gevoel te beperkt, te afstandelijk en niet helemaal zoals ik ben. Het was alsof ik op een blog van een ander zat. Daarom begon ik met een nieuwe naam en een nieuw blog. Leesdame voelde meteen al goed en dat voelt het nog steeds.

Welke lay-outs heb je allemaal gehad?
Ik heb duidelijk wat met paars, dat is een kleur die heel vaak terugkwam en nu ook centraal staat. ;) Ik denk dat Leesdame in de eerste twee jaar, zwart, paars, roze en groen is geweest. Yep, limegroen :) Daar heb ik helaas geen shots meer van.

Wat is je favoriete artikel van eigen hand?
De 100 blogtips voor boekbloggers vind ik wel een hele toffe blogpost. Daar heb ik heel lang aan gewerkt en daar kwam ook de meeste positieve respons op. En uiteraard alle leeservaringen. Want als ik blader door al mijn leeservaringen, dan kruip ik terug in de tijd. Dan lees ik niet alleen over het boek, maar ook over de situatie waar ik toen in zat, waar ik het boek las, of de zon scheen, of ik in die periode gelukkig was. Eigenlijk een dagboek in de vorm van recensies zou je kunnen zeggen.

Wat was het allereerste perspakketje dat je mocht ontvangen?
Dat was geen pakketje, maar een boek die gewoon met brievenbuspost kwam. Ik weet nog precies welk boek en dat was toen ik al een jaar blogde op Lezerijke. ‘De babymakelaar’ van Marelle Boersma van Verbum Crime (De Crime Compagnie) Het is niet terug te vinden op Leesdame helaas… Ik weet nog dat deze uitgeverij net begonnen was en de uitgeefster reageerde gelijk enthousiast toen ik vroeg of ik dit boek mocht lezen voor mijn blog. Dat mocht en ik vond dat zo bijzonder! Daarna ontving ik zeer en zeer sporadisch wel eens een recensie-boek. Pas toen ik met Leesdame begon, toen kwam dat ook langzaam meer op gang. Vanaf 2012 werd het steeds makkelijker en werd de communicatie met uitgeverijen ook wat meer drempelverlagend.

Welke blogger is je grote voorbeeld?
Ik volg Cynthia al heel lang. Mascha ook, maar ik vind Cynthia het leukst, zag en zie haar nog steeds als een soort voorbeeld. Met zoveel passie en liefde dagelijks bloggen. De oprechtheid die ze toont, de persoonlijke touch. Ik krijg er inspiratie van. Niet dat ik over beauty schrijf, maar goed, dat leef ik uit bij de Etos en Douglas, dat dan weer wel…

Wanneer je alles over zou mogen doen, wat zou je dan anders doen?
Dan had ik nooit alle recensies op Lezerijke verwijderd. Maar goed, dat is niet terug te draaien.

Ook zou ik mezelf niet meer zo laten meeslepen in gedoe wat een ander veroorzaakt. Het zuigt energie. Verder zou ik dan vaker nee zeggen, iets wat ik de eerste jaren niet durfde. Nu durf ik dat makkelijk. Soms denk ik dan, had ik dat toen en toen ook maar gedaan. Maar dat is achteraf natuurlijk. Dan is dat makkelijk praten.

Ik hoop dat je deze tag leuk vond. Misschien neem je ook over, zou leuk zijn! Ik lees namelijk graag de antwoorden van mijn collega-bloggers op bovenstaande vragen :)