Over recensies etc.

Over recensies etc.In boekenland wordt de laatste dagen veel gesproken over de zogenaamde nep-recensies… Ja, ik ken ze. Ik kijk ook nergens meer van op ook. Vooral op webwinkels zijn de nep-recensies het meest van kracht. Ze worden daar gezet om de verkoop omhoog te krikken. Maar goed, mij valt het altijd wel op dat het “te gemaakt positief” is. En ik ken zelfs een auteur die bij zijn/haar eigen boeken zelf recensies schreef. Triest eigenlijk, maar ja.

Een recensie hoort objectief te zijn, zeggen ze… Zeggen ze ja! Soms is het maar wat duidelijk dat een recensent de betreffende auteur helemaal niet mag. Vooral als er gesproken wordt over “het blonde schrijfstertje” dan vind ik zo’n objectieve recensie al helemaal niet meer zo objectief. Dan heb je ook de zogenaamde na-aap-recensies. Ja, dat zijn recensenten die elkaar napraten, bang om uit te komen voor een eigen mening waarschijnlijk, of ze hebben niet eens een eigen mening, simpelweg: ze hebben het boek niet eens gelezen. Of ze proppen de recensie vol met technische termen, dan denk ik na afloop: okay, maar wat vond je nou van het boek?!

Ik schrijf zelf leeservaringen, heerlijk, ik kan er mijn ei in kwijt en kan in principe alles kwijt over een gelezen boek wat ik maar kwijt wil. Als een regenbui meerwaarde geeft aan een spannende thriller, dan schrijf ik dat in mijn leeservaring. En als ik vind dat Google Maps een boek nog meer kan laten leven, dan geef ik dat ook  aan. Kortom, best lekker zo, een leeservaring schrijven. Ik merk dat mijn lezers dat prettig vinden. Dat ze hier kunnen lezen wat ik ZELF van een boek vind. Dat poëzie je neus uit kan komen als je een baaldag hebt gehad en dat een doelloze chicklit heerlijk is bij een hittegolf. Totaal niet objectief dus, maar wel typisch Leesdame!

7 reacties

• 6 september, 2012 om 17:28
    eenlettermeergraag zegt:

Ik weet nog dat ik “De 100-jarige man…” had gelezen en ik vond het niet zo’n leuk boek, terwijl iedereen er enorm enthousiast over is. Ik vond het toen wel even lastig om mijn leeservaring op te schrijven, maar dat heb ik toch gedaan.

Ikhartje(0) deze reactie

eenlettermeergraag Beantwoorden

• 6 september, 2012 om 17:51
    Leesdame zegt:

Dat had ik bij De Reddingsboot van Charlotte Rogan. Ik vond het een saai verhaal en ik vond dat het verkeerde personage was aangewezen als hoofdpersonage.

Op zich vind ik het altijd heel interessant om andere leeservaringen te lezen. En soms denk ik dan wel eens: tja, daar zit ook weer een kern van waarheid in.

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 6 september, 2012 om 17:57
    Judith zegt:

Leesdame, ik denk dat je vaste lezers wel een beetje een idee krijgen of ze jouw smaak delen of niet, dus dan maakt het niet uit dat het jouw mening is. Ik doe het zelf ook zo!

Ikhartje(0) deze reactie

Judith Beantwoorden

• 6 september, 2012 om 18:18
    Leesdame zegt:

Precies Judith, gewoon zo dicht mogelijk bij jezelf blijven :)

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 6 september, 2012 om 20:00
    Maurane zegt:

Ik lees je leeservaringen altijd enorm graag en ik vind het fantastisch dat je inderdaad eerlijk schrijft wat je van het boek vindt. :) Ik baseer me zelfs regelmatig op jouw recensies om een boek te kopen.
    X

Ikhartje(0) deze reactie

Maurane Beantwoorden

• 6 september, 2012 om 20:32
    Leesdame zegt:

O wat lief dat je dat zegt :) Dank je wel!

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 9 september, 2012 om 21:02
    claar zegt:

goed stuk schrijf je over de (nep)recensies, het lezen van een boek en hoe dat wordt ervaren is altijd op de eerste plaats een persoonlijke beleving waarbij zoveel meespeelt zoals de stemming die op dat moment bij de lezer hoort maar zelfs een simple gegeven als regen kan van invloed zijn, toch kan er op het einde van het boek een gemeenschappelijk beleving zijn die met velen gedeeld kan worden, dat vind ik leuk om te lezen wat andere leesgenoten van een boek vinden, nog leuker is er zelf over te schrijven, boeken zijn een passie die jij en ik zeker samen beleven. Ik ben benieuwd naar je reactie over ‘Dingen die niemand weet”groet Claar

Ikhartje(0) deze reactie

claar Beantwoorden