Recensie-exemplaren inplannen anno 2017

blogplanning makenToen ik vanmiddag met pen, papier en tape een planning maakte voor de komende drie maanden, bedacht ik me ineens dat ik het heel anders doe dan een paar jaar geleden. In principe plan ik heel weinig in, ik maak wel een globale inschatting en uiteraard hou ik rekening met recensies die vastzitten aan een bepaalde datum.

Ik maak vooral een planning om in één blik overzicht te hebben over wat er van mij verwacht wordt komende tijd. Vandaag ga ik jullie er wat meer over vertellen en misschien heb je er wat aan. Maar ik zeg het maar meteen, doe gewoon wat jij het fijnst vindt! :)

Vroeger deed ik het zo:
Als ik recensie-boeken binnenkreeg werkte ik ze af op volgorde. Ik moet er ook bij zeggen dat ik toen zelden tot nooit vastzat aan bepaalde data en ik vaak pas de boeken toegestuurd kreeg als ze ook al verkrijgbaar waren. Later ging ik daar in variëren en las ik tussendoor andere boeken, voornamelijk ook voor de afwisseling en om ervoor te zorgen dat ik gemotiveerd bleef.

Anno 2017
Tegenwoordig krijg ik de meeste boeken al ruim voor de uitgavedatum toegestuurd. In de meeste gevallen kleeft er een afgesproken datum aan vast, of een uitgeverij laat mij vrij, maar verwacht wel een blogpost rond de uitgavedatum. Dat is niet erg, vooral niet als je al een paar weken eerder het boek ontvangen hebt, dan heb je daarin nog genoeg speling. Het nadeel is wel dat je daardoor al snel het overzicht kwijt kunt raken. Zo heb ik hier een recensie-boek liggen wat pas eind november besproken hoeft te worden. Maar ik heb er nog een liggen en die moet volgende week al.

Daarom maak ik een handig kwartaal-overzicht. Oktober, november en december verdeelde ik in drie ruime vakken in een notitieboek. De recensie-boeken die in november op mijn blog worden besproken zet ik dus bij november, die van deze maand natuurlijk in oktober. December is een drukke maand met veel sociale verplichtingen, als ik dan leestijd over heb, wil ik daarin het liefst zo veel mogelijk keuzevrijheid. Met dit overzicht kan ik er dus ook voor zorgen dat december rustig blijft.

Het geeft vooral helderheid en het houdt mijn leesstapel behapbaar. Vijf boeken lijkt bijvoorbeeld veel, maar eenmaal in het overzicht heb ik er voor deze maand maar twee staan. Ik werk nu al een tijdje zo en het helpt enorm om overzicht te bewaren. Hierdoor weet ik ook precies of ik ergens ‘ja’ op kan zeggen, of dat ik beter een keer af kan slaan als ik zie dat een bepaalde periode al volstaat. Ik hou ook rekening met de leestijd, gemiddeld 4 a 5 uur per boek.

Bonnefooi-boeken en zelf aangevraagde boeken
Om eerlijk te zijn vraag ik bijna niks meer zelf aan. Ik reageer voornamelijk op mail die persoonlijk naar mij gericht is en op persberichten waarvan de inhoud bij mijn blog past. Dan zijn er ook nog “bonnefooi-boeken”, dat zijn boeken die zonder overleg naar mij worden gestuurd.

De meeste uitgeverijen weten dat ik graag digitaal lees, dus zit er soms al een pdf-bestand aan de mail vast. Die “bonnefooi-boeken” lees ik alleen als het bij mijn blog past. Hoe ik ze dan in ga plannen hangt af van de informatie in het persbericht. Zit er een datum aan vast, dan hou ik daar rekening mee, maar  anders zet ik “bonnefooi-boeken” gewoon ‘op de bonnefooi’ op een plek in de planning waar het nog rustig is. Om ze niet te lang te laten liggen, hou ik ongeveer 28 dagen aan.

Als laatste nog de categorie recensie-boeken waarvan de uitgavedatum bijvoorbeeld al verstreken is en/of er verder geen afspraken gemaakt zijn over een datum, in dat geval hou ik ook altijd de 28 dagen aan. Soms behandel ik ze dan over drie weken,  maar soms ook meteen dezelfde week.

Deze planning werkt fijn, ik zie het als richtlijn en de wereld vergaat niet als ik er wel eens een paar dagen van af wijk. Maar goed, door deze planning blijft het allemaal wél overzichtelijk en dat was ook mijn bedoeling :) Ik kan me ook voorstellen dat mijn methode voor een andere blogger weer heel chaotisch kan zijn, maar goed, ik hou van die georganiseerde chaos en voor mij werkt het juist heel fijn.

Hoe plannen jullie in?

7 reacties

• 9 oktober, 2017 om 16:44
    Mathilde (@ikvindlezenleuk) zegt:

Ik plan met Wunderlist. Ik heb een lijstje waarin ik recensieboeken die binnengekomen opschrijf, met de datum waarop ik het boek heb ontvangen. En dan maak ik een leesplanning per maand. Ik vraag voornamelijk zelf boeken aan en plan boeken meestal op volgorde van binnenkomst. Boeken die ik ongevraagd krijg komen onderop de stapel…

Ikhartje(0) deze reactie

Mathilde (@ikvindlezenleuk) Beantwoorden

• 9 oktober, 2017 om 17:19
      Leesdame zegt:

Zo deed ik het eerst ook, maar dat werkte niet lekker omdat er een datum was afgesproken bijvoorbeeld. Daardoor moest bijvoorbeeld het derde boek wat binnenkwam als eerst worden gelezen. Zit er geen datum aan vast (wat tegenwoordig maar zelden is), dan geef ik mezelf 28 dagen. Dan kan het wel eens zijn dat in die 28 dagen een blogpost pas de andere maand aan bod komt. Of juist andersom, dan lees ik het meteen als ik bijvoorbeeld nu toch de rust en vrijheid heb. Door dat schema heb ik nu in één oogopslag een beeld van de rustige en drukke periodes.

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 9 oktober, 2017 om 20:07
    Lalagè zegt:

Ik plan in Excel (of eigenlijk een variant daarvan), zodat ik eindeloos kan schuiven met de data… Ik lees weinig recensie-boeken, maar neem wel deel aan een boekenclub. Verder vind ik het fijn om een klein lijstje te hebben van boeken die ik binnenkort ga lezen en van blogs die ik klaar heb staan. Meestal schrijf ik zo’n drie artikelen vooruit. Doe jij dat ook?

Ikhartje(1) deze reactie

Lalagè Beantwoorden

• 9 oktober, 2017 om 20:57
      Leesdame zegt:

Ik schrijf alleen vooruit als er lange tijd tussen lezen en publiceren zit. Bijvoorbeeld dat boek van Bram en het zoldermysterie, dat moest ik in augustus al lezen, omdat ik een quote aan mocht leveren.Toen heb ik ook meteen de blogpost geschreven, omdat ik op dat moment nog in de flow zat van dat boek. Die blogpost heeft tot vorige week in Word gestaan en afgelopen week heb ik ‘m klaargezet in WordPress. In negen van de tien gevallen zit er niet heel veel tijd tussen lezen, schrijven en publiceren. Dat vind ik ook de fijnste manier van werken. Als ik een drukke en/of hectische week heb wil ik wel eens een paar dagen vooruit plannen, maar meestal maak ik mij er niet zo druk om.

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 10 oktober, 2017 om 05:56
    Annemieke zegt:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet plan wanneer ik ze lees en welke volgorde dat zou moeten zijn. Sowieso let ik er op dat ik niet teveel binnen krijg. Vijf is wel mijn maximum. Gelukkig bepaal ik dat grotendeels zelf via Netgalley. Ik lees exemplaren vaak wel vrij vlot en plan dan mijn review in. Ook als het nog even duurt voordat het boek uitkomt. Zo heb ik nu een review ingepland staan in Februari 2018 die ik deze maand heb gelezen.

Ikhartje(0) deze reactie

Annemieke Beantwoorden

• 10 oktober, 2017 om 16:55
      Leesdame zegt:

Vind je dat niet lastig zo ver vooruit plannen met reviews? Hoe komt het dat daar zoveel maanden nog tussen zit? Krijg je Engelstalige zo ruim van te voren al in handen met Netgalley? Ik vind het interessant, dus hoor graag jouw ervaringen daarmee! Dat vind ik ook het leukste van dit soort blogposten, je leert nieuwe dingen, want iedereen doet het anders :)

Ikhartje(0) deze reactie

Leesdame Beantwoorden

• 13 oktober, 2017 om 23:48