28 maart 2023

Het beest van Carmen Mola

het beest cover

Eindelijk kon ik beginnen in het boek dat de prestigieuze Premio Planeta gewonnen heeft: ‘Het beest’ van Carmen Mola. Mijn verwachtingen waren dus hoog gespannen…

In het Madrid van de 19e eeuw is het leven zwaar. De stad is overvol, smerig en gaat gebukt aan een cholera-epidemie. Maar door de straten sluipt iets veel ergers, iets wat veel mensen vrezen: het Beest. Hij heeft het vooral voorzien op jonge meisjes. Op een dag loopt de 14-jarige Lucía hem tegen het lijf.

Beeldende omschrijvingen

Lucía probeert aan geld te komen om voor haar moeder en zusje te zorgen, hiervoor moet ze noodgedwongen stelen. Het leven is diepe armoe en daarbovenop woedt er een epidemie. Maar er is iets veel gevaarlijkers aan de hand, want er verdwijnen ook ineens jonge meisjes en die worden dood teruggevonden. Aan het begin van het verhaal wordt deze extreme situatie al meteen duidelijk omdat er een hond rondloopt met in zijn bek het hoofd van een meisje. Niet veel later ontmoet Lucía het Beest en hij laat haar niet met rust. Als hij haar zusje Clara ontvoert begint het mysterie pas echt!

Hoewel ik in het begin al wat gruwelijkheden tegenkwam valt het in dit boek toch mee als ik het vergelijk met de Elena Blanco-serie. Het boek is opgedeeld in vier delen. De eerste twee delen lazen voor mij meer als een historische roman met een scherp randje. De auteurs achter Carmen Mola hebben veel oog voor details en zijn dol op het delen van feitjes. Het verhaal is dan ook weer doorspekt met allerlei wetenswaardigheden en gedetailleerde omschrijvingen van de stad Madrid in 1834. Soms vermoeiend en afleidend, maar tegelijkertijd brengt dit ook de omgeving echt tot leven. Je ziet het echt voor je als een soort film. Het zou mij ook niets verbazen als dit ook een film of serie wordt.

De belangrijkste personages

De belangrijkste hoofdpersoon is natuurlijk Lucía, ze is veertien, net haar moeder kwijt en heeft veel doorzettingsvermogen. Ze is een vechter, ze weet hoe ze moet overleven en ze deinst voor bijna niets terug, maar alleen kan ze niks beginnen in haar zoektocht naar Clara. Ze krijgt hulp uit verschillende hoeken. Ook zij vertellen hun kant van het verhaal in dit boek. Zoals journalist Diego en de eenogige hulpagent Donoso. Daarnaast zijn er belangrijke bijpersonages, zoals de hertogin Ana Castelar en je leest ook het en een ander vanuit Clara, Lucía’s zusje.

Als lezer wordt je meegenomen naar de sloppenwijken en pesthuizen, maar ook naar paleizen en kerken vol pracht en praal. Je leest over de wanhopige arme mensen, maar je krijgt ook een inkijkje in het leven van de rijke inwoners van de stad. Er is veel woede onderling en uiteindelijk leidt dit tot een gewelddadige bestorming van kerken en kloosters. Iets dat daadwerkelijk gebeurde op 17 en 18 juli in 1834

Mysterieuze en duistere thriller

De spanning is in de eerste helft nog niet echt aanwezig. Af en toe komt er wel iets gruwelijks en/of smerigs voorbij, maar ‘Het beest’ leest voornamelijk dan nog als een roman. Als het derde deel begint komt de spanning wel op gang! Je wordt meegenomen in een wereld vol complotten, geheime genootschappen, middeleeuwse praktijken, mensenoffers en martelingen. Niemand wordt gespaard en niemand is te vertrouwen. Het verhaal krijgt iets duisters, iets mysterieus. Iets wat ver van ons bed ligt en daardoor is het ook intrigerend om te lezen.

Ook krijgen we veel informatie over de geschiedenis van Madrid in de 19e eeuw en hun politieke situatie. De passages over de cholera-epidemie waren trouwens ook interessant. Ook toen waren er regels, zoals een samenscholingsverbod, waar sommige inwoners zich totaal niet aan hielden. En zo ging ook het gerucht rond dat geestelijken het water hadden besmet met cholera. Na het lezen van ‘Het beest’ heb ik het een en ander opgezocht over deze tijd.

Het is een unieke en filmische thriller die ik zeker niet had willen missen.