27 juli 2019

Ik probeerde Tijdschrift.nl uit…

Allereerst, dit is mijn persoonlijke ervaring met deze dienst. Soms ben ik heel enthousiast over iets, dan deel ik dat graag. Soms valt iets heel erg tegen, dat deel ik dan ook.

Ik hou van bladeren in tijdschriften en heb drie abonnementen op papieren tijdschriften. Zo af en toe koop ik een los blad. Deze dienst leek te mooi om waar te zijn… 75 tijdschriften online lezen voor maar € 9,99 per maand, maar heb je een abonnement op een van de deelnemende tijdschriften krijg je korting en dan is het € 7,50 per maand. Ideaal toch? Nou, dat ging toch net even anders in de praktijk…

Te mooi om waar te zijn?

Na het afsluiten van het abonnement werden de tijdschriften uit mijn nieuwe abonnement al meteen ingeladen in de app. Dat ging dus snel, maar dat waren er echter geen 75. Ook stonden er oudere edities bovenaan en moest ik flink graven voor een recente editie van een tijdschrift. Die er soms niet eens bij stond…

Na een paar uur kwam pas de bevestigingsmail binnen en tot mijn verbazing kreeg ik de korting niet… Na de gratis maand zou het volledige bedrag van € 9.99 worden afgeschreven van mijn rekening. Bizar. Mijn Sanoma account is gekoppeld aan Tijdschrift.nl, mijn papieren abonnement van Libelle is gekoppeld aan de app en toch is de 25% korting niet voor mij bestemd.

Ik besloot dus contact op te nemen met de telefonische klantenservice. Die om 18u blijkbaar al gesloten is. Tegenwoordig zijn de meeste klantenservices tot 20u open, maar deze dus niet. Op de site staat dat ik ook kan chatten met een medewerker, maar als ik daar op klik word ik op de website naar “veelgestelde vragen” gestuurd, ook tijdens de kantooruren. Een mogelijkheid om te chatten met een medewerker krijg ik dus niet.

’s Nachts in bed bedenk ik bij mezelf dat ik me er helemaal niet prettig bij voel. Ik vind de klachten die ik her en der lees verontrustend en ik besluit dan ook de volgende ochtend het abonnement meteen op te zeggen.

Is het nu opgezegd?!

Opzeggen lukt uiteindelijk via een omweg op de site. Na wat doorklikken (via veelgestelde vragen) kom ik op mijn profielpagina een kopje tegen met ‘opzeggen’. Ik klik op opzeggen en wacht op een bevestigingsmail, die niet komt. Na even speuren zie ik dat je geen bevestigingsmail krijgt als je opzegt in de gratis periode. Ik vind dat slordig en onduidelijk. Ik wil namelijk graag zwart op wit zien dat het abonnement stopt en wanneer. Als ik terugkom op mijn profielpagina zie ik dat de optie om op te zeggen weer terug staat! Alsof ik dus nooit opgezegd heb! Lekker duidelijk dus…

Omdat de klantenservice niet bereikbaar is in de avonduren en ik overdag geen tijd heb om te bellen, besluit ik mijn vraag via Facebook te stellen. Op hun FB-pagina staat echter een verzameling van klachten, woedende reacties en ongeruste mensen die maar geen contact met de klantenservice kunnen krijgen. Met verbazing lees ik de verhitte discussies. Ik herken ook veel klachten. Veel oude edities, tijdschriften die in het assortiment zouden moeten zitten, maar niet op de app staan… En mensen die op willen zeggen, maar geen respons krijgen. Ik word er onrustig van!

Uiteindelijk krijg ik via een privé bericht een kort, maar vriendelijk bericht op Facebook. Mijn abonnement wordt inderdaad opgezegd en ik krijg de einddatum door. Toch zie ik dat krabbeltje op Facebook niet als een officiële bevestiging, maar goed, het is toch iets van duidelijkheid. Ook ontdek ik dat ik uiteindelijk geen volledige maand gratis mag proberen. Na drie weken wordt het namelijk al stopgezet.

De app zelf

In die periode heb ik natuurlijk ook de app bekeken en wat tijdschriften gelezen. Ik las de Linda, Quest, Flair, Quest Psychologie, Flow en Cosmopolitan. Ook las ik her en der nog wat losse artikelen. Het lezen op de tablet gaat op zich prima, maar je moet veel inzoomen. Ook leest het niet altijd makkelijk als de teksten in grote gekleurde kaders staan gedrukt. Als ik de cover van een tijdschrift beter wil bekijken, begint de app het tijdschrift meteen te downloaden. Daar had ik graag nog wel een tussenstap gezien.

Conclusie

Botweg: ik ben blij dat het abonnement gestopt is! Zelden heb ik zoveel onrust gevoeld bij het proberen van een online dienst. Dit kwam voornamelijk door de complexe bereikbaarheid van de klantenservice, de vage navigatie op de website, de verhitte discussies op social media en de onduidelijkheid van de status van het abonnement. Ik vind dat je klanten altijd een bevestigingsmail moet sturen, zodat een klant weet waar hij/zij aan toe is. Het is namelijk wel zo geruststellend om te weten of er wel of niet geld afgeschreven gaat worden.

De app werkt op zich makkelijk, maar ik telde toch echt geen 75 verschillende tijdschriften in de periode dat ik lid was. Hoewel er veel toptijdschriften tussen staan, lopen de edities soms weken achter. Dit geven ze op de FB-pagina ook toe, er zijn blijkbaar af en toe wat technische storingen. Een half jaar geleden was dit al een probleem, kennelijk nu nog.

Nee… het uitproberen van deze dienst was geen succes. Het kan natuurlijk zo zijn dat het bij jou allemaal wel goed verloopt. Ik hoop het voor je! Ben je geen abonnee, maar ben je toch nieuwsgierig geworden? 😉 Klik

Nogmaals, dit was mijn persoonlijke ervaring 🙂

Bron foto: Pixabay.com

3 reacties

  • 28 juli, 2019 om 17:15
    Nicole Vrielink zegt:

    O hemel! Ik zou hier ook helemaal naar van worden. Ik heb in het verleden wel abonnementen gehad maar nu ik meer boeken lees niet meer. Slechts heel af en toe een los nummer. Denk dat ik het ook hier maar bij hou…

    hartje(5)


    Nicole Vrielink
    Beantwoorden

  • 2 augustus, 2019 om 02:32
    theonlymrsjo zegt:

    Jammer dat het zo is gelopen. Het klinkt/klonk toch best wel als een leuke dienst. Dank voor het delen van jouw ervaring.

    hartje(5)


    theonlymrsjo
    Beantwoorden

    • 2 augustus, 2019 om 21:44
      Leesdame zegt:

      Inderdaad jammer, ze kunnen nog veel leren van diensten waar het qua verwerking van het abonneren en opzeggen wel zonder problemen gaat. En een stukje meer communicatie naar de abonnee’s toe zou ook geen overbodige luxe zijn bij deze dienst.

      hartje(5)


      Leesdame
      Beantwoorden

Geef hier je reactie

Wellicht ook interessant voor je: