20 augustus 2014

Interview met pr-dame Laura van Ambo|Anthos

laura starreveld interviewEen tijdje terug had ik een interview met pr-dame Dagmar. Ontzettend leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. Maar elke pr-afdeling heeft natuurlijk zijn eigen werkwijze. En elke pr-dame werkt anders en heeft zo haar eigen unieke werkzaamheden.

Hoe gaat het eraan toe op de pr-afdeling bij Ambo|Anthos? Ik stelde Laura Starreveld een aantal vragen over haar werk. Een grote uitgeverij, een drukke pr-afdeling en bekende auteurs. Hoe ziet haar werkdag eruit en wat heeft een middag shoppen met haar werk te maken?


Hoe kwam je op de pr-afdeling terecht?
Na mijn studie Nederlands koos ik voor de masteropleiding redacteur/editor. Tijdens de master werkte ik bij uitgeverij Podium, daarna liep ik stage op de redactie van uitgeverij Augustus. Na mijn afstuderen ben ik op zoek gegaan naar een vaste baan en zo kwam ik bij Ambo|Anthos terecht.

Was dat ook je doel, of was het een samenloop van omstandigheden?
Eigenlijk een beetje van allebei. Ik ben ooit Nederlands gaan studeren omdat ik erg van taal houd. Ik zag mezelf werken op een redactie of in de pr, want bij beide zijn taal natuurlijk heel erg belangrijk. Naarmate m’n studie vorderde kwam ik erachter dat ik dit goed kon combineren met mijn liefde voor boeken en lezen. Ik koos toen bewust voor de master redacteur/editor. Daarbij heb ik altijd geweten dat ik niet per se alleen redactie wilde doen maar ook graag op de pr-afdeling wilde werken. Toen kwam de baan bij Ambo|Anthos op m’n pad.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Geen werkdag ziet er hetzelfde uit, en dat maakt dit werk juist zo leuk. Ik begin in ieder geval met het openen van m’n mailbox en het bekijken van de social media. Verschijnt er die dag een nieuw boek dan schrijf ik het persbericht, stel ik de perslijst samen en maak ik een bericht voor de website(s) en social mediakanalen. Verder maak ik plannen voor de boeken die nog moeten verschijnen, de social mediakanalen, de nieuwsbrief, werk ik website(s) bij en heb ik veel contact met journalisten en auteurs. En als er een evenement zit aan te komen kan het zo maar zijn dat ik op pad ga op zoek naar spullen die we daarvoor nodig hebben. Bijvoorbeeld dingen om de tuin of bovenverdieping mooi aan te kleden voor een lezersmiddag of ik struin internet af op zoek naar strandballen, stickers, etalagemateriaal, pennen…. Kortom, geen dag is hetzelfde!

Wat maakt je werk leuk?
Precies dat wat hierboven staat. Ik doe veel verschillende dingen, ontmoet veel verschillende mensen en kom op heel veel plekken. Dat maakt deze baan zo interessant. Wat ik ook erg leuk vind is enthousiaste reacties van lezers op bijvoorbeeld acties in de nieuwsbrief of op Facebook. Het is heel erg leuk om te merken dat de acties waarover we hier brainstormen enthousiast worden ontvangen. Wat m’n werk ook heel inspirerend maakt is de bijzondere band die je opbouwt met auteurs. Hun boek is als het ware hun kindje voor wie je als uitgeverij voor mag zorgen. Dat is heel bijzonder.

En wat maakt het minder leuk?
Dat vind ik lastig te zeggen. Als ik dan toch iets moet noemen dan is het dat de hectiek in drukke perioden ook wel eens minder leuk is. Soms krijg ik op een dag zoveel mailtjes en telefoontjes dat je jezelf eigenlijk het liefst in tweeën of drieën zou willen splitsen.

Werk je ook wel eens thuis?
Eigenlijk nooit. Het zou wel kunnen, maar doordat je van tevoren eigenlijk nooit weet hoe je dag of week eruit zal zien is het lastig te plannen.

Zijn er doorgroeimogelijkheden? Of heb je zelf andere plannen voor de toekomst?
Zeker, er zijn natuurlijk nog veel meer interessante functies binnen een uitgeverij. Vooralsnog heb ik geen concrete plannen voor de toekomst. Het vak van marketing en communicatie is volop in ontwikkeling, denk maar aan alles wat er online gebeurt en hoe snel de ontwikkelingen daarin elkaar opvolgen. Ik volg die ontwikkelingen op de voet en ben er dagelijks mee bezig. Misschien dat ik me hier in de toekomst volledig op zou willen richten, maar voor nu vind ik de combinatie van print en online erg interessant.

Smaken verschillen en er zal ook bij jullie uitgeverij vast wel een boek zijn dat je niet zo boeit, maar hoe promoot je enthousiast een boek waar je zelf niet zo enthousiast over was?
Natuurlijk, smaken verschillen. Maar ik ben ervan overtuigd dat elk boek zijn eigen kwaliteiten heeft en dat er voor elk boek een publiek is. Ik kijk altijd naar wat het boek mooi, interessant of bijzonder maakt en bij welke lezers dit zou kunnen passen.

Als je tussen de boeken en de schrijvers zit, gaat het dan ook wel eens bij jezelf kriebelen om te gaan schrijven?
Die vraag krijg ik vaker, maar nee, ik heb niet de ambitie om zelf een boek te schrijven. Schrijven is echt een vak, een boek schrijf je niet zomaar even. Heel veel mensen realiseren zich niet dat een schrijver vaak maanden zo niet jaren, aan een boek werkt. Het betekent veel herlezen, schrappen, toevoegen en weer herlezen en schrappen, net zo lang tot het goed genoeg is. Een goed en kloppend verhaal bedenken en dat ook nog eens goed op papier zetten is echt een kunst. Laat mij maar lekker lezen!

Ik wil Laura Starreveld bedanken voor haar medewerking!

9 reacties

Geef hier je reactie

Wellicht ook interessant voor je: