30 mei 2015

Lekker geslapen?

persoonlijkVandaag heb ik het niet over lezen vóór het slapengaan, maar over slapen na het lezen. Ik ben geen makkelijke slaper, daar maak ik geen geheim van. Als richtlijn ga ik rond twaalf uur in bed liggen. Meestal lees ik dan nog wat en dan begin ik met het moeilijkste: in slaap vallen.

Als ik eenmaal slaap dan slaap ik ook gewoon door. Hoe meer rust ik in mijn hoofd heb, hoe makkelijker ik kan slapen. Meestal zijn het fases dat het even niet lekker gaat. Uiteraard heb ik allerlei tips geprobeerd en vol belangstelling lees ik ook elk artikel wat ik tegenkom over slapen.

Okay, je bent aan het lezen. De wekker geeft aan dat je moet gaan slapen. Het boek gaat aan de kant en het licht gaat uit. Maar dan… Zodra het donker wordt lijkt het of mijn hoofd aan het werk gaat. Ik denk na over wat er die dag gebeurd is en in het donker lijken die dingen gigantisch te zijn in mijn hoofd. Herkenbaar? Blijf dan lezen. Ik verzamelde tips die bij mij gewerkt hebben en nee, ik begin niet over die beker melk!

1. Ik doe eerst een vast ritueeltje: wat badkamer-dingetjes, lenzen uit, nachtcrème en lipbalsem op en dan ga ik liggen.

2. De wekker draai ik om, zodat ik geen tijd meer kan zien en dus ook niet kan rekenen hoeveel uur ik nog heb. Hij gaat vanzelf wel een keer af ’s morgens.

3. Ik lees geen recensie-boeken voor het slapengaan, maar gewoon een luchtige chicklit of roman. Dat laatste momentje voor het slapengaan is van mij en daar wil ik geen verplichtingen aan vastmaken.

4. Tellen. Geen schaapjes, maar tot 100 en dan vol aandacht. Ben ik de tel kwijt? Dan begin ik weer gewoon bij 1. Dit zorgt ervoor dat mijn hoofd niet allerlei gedachten kan produceren en ik zelf alleen maar bezig ben met tellen.

5. Als ik plotseling iets in mijn gedachten krijg wat ik absoluut niet mag vergeten voor de volgende dag, dan tik ik dat snel in op mijn telefoon in de app Wunderlist. Maar dat doe ik alleen als het écht belangrijk is en ik het écht niet mag vergeten. Doe ik het niet, dan blijft dat een uur lang malen in mijn hoofd en fantaseer ik erop los wat de gevolgen kunnen zijn als ik het vergeet.

6. Een grappige methode die ik laatst leerde was met je ogen open blijven liggen. Je ogen moeten open blijven. Geloof me, na een paar minuten vielen ze al dicht. Ik doe dit vaak in combinatie met tip 4.

7. Een ademhalingsmethode die ook fijn werkt is de 4-7-8 methode. Je ademt in, vier seconden lang, je houdt je adem zeven seconden vast en acht seconden lang adem je langzaam uit. Hier wordt ik heel ontspannen van, mijn gedachten kunnen ook niet met me op de loop, want ik ben geconcentreerd bezig met ademhalen.

8. Heel soms wil ik nog wel eens melatonine slikken. Eerst nam ik het precies voor het slapengaan in, maar ik las laatst dat het beter werkt als je het wat ruimer van te voren inneemt. Dan is het al wat meer opgenomen door je lichaam als je eenmaal in bed ligt.

9. Als je een uur ligt te draaien en dat elke nacht, zou je misschien jezelf kunnen afvragen of je wel een prettig liggend hoofdkussen hebt… Ik kocht laatst een nieuwe en ik woel en draai nu veel minder. Mijn vorige kussen was namelijk zo plat als een dubbeltje geworden. Sindsdien lig ik dus veel rustiger. Dit kan je natuurlijk ook toepassen op je matras als dat al tijden niet meer lekker ligt. Je bed is een plek waar je een groot deel van je leven in doorbrengt, wel zo fijn als het lekker ligt, toch?

10. In elk tijdschriftartikel staat het: kijk geen tv, kijk niet op je tablet! Geloof me, als je een heftige dag hebt gehad, je hoofd zit propvol en je wil niet dat dit je nachtrust gaat blokkeren, pak dan gewoon lekker die tablet. Ik zelf kijk graag op mijn tablet vlogs en andere filmpjes van beautybloggers. Het ontspant en ontspanning is de basis voor je slaap. Ik ben een tijdje terug letterlijk met de tablet in mijn handen in slaap gevallen. Als ik nog wakker ben, dan begin ik weer gewoon met tip 4 en tip 6 😉

Als jij nog creatieve, originele en handige ‘beter-slapen-tips’ hebt, laat ze dan hieronder achter bij de reacties 🙂

2 reacties

  • 30 mei, 2015 om 12:33
    Lalagè zegt:

    Zelf kan ik best wel goed slapen (als het tenminste donker en muisstil is), maar mijn man heeft er wat meer moeite mee. Daarom is hij gestopt met koffie drinken. Hij heeft het heel langzaam afgebouwd en merkt echt effect: hij slaapt beter.
    Verder is een goed slaapritme ook heel belangrijk, dus niet te lang uitslapen, ook niet als je ’s nachts hebt liggen woelen.


    Lalagè
    Beantwoorden

  • 30 mei, 2015 om 15:15
    mypinkfairytale zegt:

    Pff ik kom soms ook zo moeilijk in slaap.. Dan lijkt het wel alsof niets helpt! Goede tips!


    mypinkfairytale
    Beantwoorden

Geef hier je reactie

Wellicht ook interessant voor je: