3 december 2023

Mailen met Denise Meijer

Vandaag kletsen we met Denise Meijer. Een auteur met een duidelijke voorliefde voor feelgood! Daar gaan we diep op in en natuurlijk kletsen we ook nog even over kerst.

Wat is het geheim van een goede kerstnovelle? Hoe hou je het evenwicht tussen drama en feelgood? En is het feelgoodgenre met haar tijd meegegaan? Ik was hier heel nieuwsgierig naar en Denise Meijer was meteen enthousiast met uitgebreid antwoord geven! Laten we gauw beginnen!

Je schrijft graag kerstnovelles, wat is volgens jou hét geheim van een goed kerstverhaal?

Wat een leuke vraag! Het geheim van een goed kerstverhaal is wat mij betreft herkenbaarheid en imperfectie. Lezen over een gezin waarbij alles op rolletjes loopt en er niemand ruzie krijgt tijdens het kerstdiner, dat is natuurlijk saai. Verder is het belangrijk dat de kerstsfeer zelf voldoende aandacht krijgt. Of het hoofdpersonage nu juist geniet of er een hekel aan heeft: ik wil aan alles laten zien dat het kerst is. Mariah Carey op de radio, mutsen en dassen, versierde bomen, ingepakte cadeautjes, stress om het kerstdiner… Alles!

Waar haal jij je inspiratie vandaan en verwerk je wel eens gebeurtenissen uit je eigen leven in een verhaal?

Ik vind het fijn om vanuit een bepaald concept/thema te werken. Ik heb aan het begin van mijn schrijverscarrière (haha, alsof ik al jaren meedraai) meegedaan aan twee schrijfwedstrijden en dat werkte voor mij heel goed omdat ik vanuit een bepaald thema moest denken. Het eerste thema was ‘lentekriebels’ en zo kwam ik vanzelf uit bij lammetjes en hieruit is ‘Zondebokken en selfies’ ontstaan (wat nou als een influencer in een dronken bui over het hek klimt om een selfie met een lammetje te maken, dacht ik).

Bij de tweede wedstrijd was het thema ‘zomer’ en dat deed me denken aan de zomervakantie op de middelbare school, en zo is de serie ‘Liefdeslessen’ geboren (met het eerste deel Zomer in zicht). Als ik een bepaald thema in mijn hoofd heb gaat mijn brein daar vanzelf mee aan de haal en ontstaan er de gekste dingen. Ik heb een hele levendige fantasie. Verder kan mijn inspiratie ook vanuit de ‘wat als’-vraag komen. Ik vraag me opeens af wat er zou gebeuren in een bepaalde situatie en ineens zit er een plot in mijn hoofd voor een boek.

Er zitten geen letterlijke gebeurtenissen uit mijn eigen leven in mijn boeken (meestal is dat ook helemaal niet leuk, want iets is vaak lang niet zo grappig als je het navertelt dan in het echt) maar zeker de hoofdpersonages uit mijn eerste boeken staan wel dicht bij mij qua persoonlijkheid. Dat helpt me om de personages levensecht te laten overkomen.

Heb je het gevoel dat feelgood met de tijd meegaat?

Feelgood gaat absoluut met de tijd mee. Het genre wordt erg onderschat. De meeste auteurs van feelgoodboeken (zeker in Nederland en België) zijn niet bang om een maatschappelijk thema in hun boek te verwerken en ik denk dat dit wel een ontwikkeling is van de laatste tijd. Ik weet nog dat mijn docent Engels op de middelbare school een ontzettende hekel had aan de boeken over ‘Shopaholic’ en dat we die van haar absoluut niet mochten lezen. ‘Ik heb geen zin om voor de honderdste keer te horen dat ‘Shopaholic’ weer eens de rekeningen niet kon betalen en nu beter op haar geld gaat letten,’ zei ze dan (en tja, in het volgende deel ging het natuurlijk ook weer helemaal mis…).

Ik snap dus dat ze die boeken oppervlakkig vond, maar ik heb ze (nadat ik allang mijn diploma gehaald had) gelezen en ik vond ze hi-la-risch! Ik heb me er ontzettend mee vermaakt. Toch vind ik de latere boeken van Sophie Kinsella qua thema leuker: ‘De partycrasher’ is even hilarisch geschreven maar toch een stuk serieuzer qua problematiek. Ik ben ook erg benieuwd wat mijn docent van vroeger hiervan zou vinden… Wat ik dus zo leuk vind aan de huidige feelgoodromans is dat het zeker geen simpele boeken (meer) zijn wat betreft de onderwerpen, maar dat ze wel goed leesbaar blijven. Dat wil zeggen: vlot, humoristisch, geen onnodig ingewikkeld taalgebruik en een goed en fijn einde. Ik vraag me dan af: waarom zou je dit NIET willen lezen? 😉

Hoe zorg je ervoor dat drama en feelgood mooi in evenwicht blijven in een novelle?

In een novelle heb je wat minder ruimte om personages uit te diepen en voor uitgebreide verhaallijnen. Ik kies er daarom voor om één ‘centraal probleem’ te behandelen en er een kleiner probleem aan te hangen. Het wordt dus geen opstapeling van problemen die elkaar blijven opvolgen. Ook zorg ik voor een vrolijke verhaallijn die parallel loopt aan het probleem, en/of voor een leuk personage (of in mijn geval is het meestal een dier, geef ik toe) dat de humor en luchtigheid er goed inhoudt. Afwisseling is dus belangrijk en een goede verdeling van de luchtigere en zwaardere scènes.

Wat zijn jouw schrijfplannen voor 2024?

Ik heb net een nieuw contract getekend bij de Verhalenfabriek voor een novelle die waarschijnlijk in het voorjaar van 2024 verschijnt. Ook ben ik nu aan het schrijven aan een driedelige serie voor Loft, en heb ik een contract getekend voor een boek dat in 2025 verschijnt. Ik ga in oktober 2024 trouwen (jeej!), dus aan het eind van het jaar ben ik waarschijnlijk vooral daarmee bezig en zal schrijven tijdelijk op een lager pitje staan. En verder ben ik nog bezig met een geheim project en dat schrijf ik niet in mijn eentje… pam pam pammm!

Wat lees je zelf graag?

Feelgood, en het liefst van Nederlandse of Vlaamse bodem. We hebben hier ontzettend veel talent en ik ben gek op de boeken van mijn collega-auteurs. Ik ben trouwens ook dol op luisterboeken, die heb ik vaak aan in de auto. Hierbij wil ik dus graag een complimentje geven aan alle feelgoodschrijvers van Nederland en België: jullie zijn toppers!

Van Denise Meijer verscheen:

Dank je wel Denise voor dit vrolijke interview! Ik wens jou een fijne decembermaand toe en veel succes in 2024!