6 mei 2015

Morgen wordt vandaag van Ruth Knieper

Het was even geleden dat ik iets van young adult had gelezen. Met name dit soort young adult. ‘Morgen wordt vandaag’ is van Hollandse bodem en speelt zich af in de toekomst.

Sara is 17 en zit in een internaat, net zoals alle kinderen tot hun 18 jaar. Dan krijgen ze een persoonsbewijs en kunnen ze gaan werken en een toekomst opbouwen. Het land van de toekomst draait namelijk om hard werken en kinderen worden daarom grootgebracht in internaten. In het internaat wacht Sara tot ze eindelijk mag gaan. Ze wil haar broer Mark opzoeken die ze al jaren niet meer gezien heeft.

Op een nacht breekt er brand uit in het internaat. Terwijl iedereen de gang op vlucht, ontsnapt Sara uit het raam en komt even later buiten het terrein van het internaat terecht. Ze besluit hier gebruik van te maken en loopt weg. Omdat ze nog 17 is, krijgt ze geen persoonsbewijs. Hiermee maakt ze kans om verstotene te worden. Gelukkig ontmoet ze Ingrid. Zij vangt Sara op en zorgt ervoor dat ze werk en inwoning krijgt bij Ingrids zus Mirjam.

‘Morgen wordt vandaag’ speelt zich af in de toekomst, maar opvallend genoeg zijn er geen telefoons of internet in het verhaal te vinden. De wereld draait om werk, promotie en geld verdienen. Veel mensen werken in de politiek, maar er zijn ook mensen die bij het verzet werkzaam zijn en/of zich bezig houden met illegale zaken. Er wordt boodschappen gedaan in markthallen en ’s avonds is er een avondklok. Overal is politie en iedereen lijkt te leven onder grote druk. Verder is er in het verhaal weinig genegenheid en geborgenheid te vinden, de maatschappij is in deze toekomstroman erg kil geworden.

Opvallend vind ik bepaalde keuzes van de schrijfster. Ze kiest voor een verzonnen land, met verzonnen steden, zoals: Ouyawan Metropool en wordt er betaalt met een Dang, maar ze geeft haar personages daarnaast typische Hollandse namen: Mirjam, Ingrid, Paul, Jasper, Luuk, Marit, Floor… Dat vond ik een aparte combinatie en daarmee ging het fantasy aspect voor mij wat uit balans. Het paste niet bij elkaar voor mijn gevoel. Niet in de setting, maar het paste ook niet bij de karakters.

De schrijfstijl leest op zich prettig, het verhaal is geschreven in de ik-vorm. Je volgt dus Sara en voor Sara is alles nieuw, omdat ze al die jaren in een internaat zat en geen idee lijkt te hebben over hoe het in de echte wereld eraan toe gaat. Sara is een naïef meisje die heel veel nadenkt over alles en dat soms blijft herhalen in haar hoofd. Dat herhalen komt ook terug in de schrijfstijl. Soms lees je meerdere keren hetzelfde op één pagina. Ja, Sara… je maakt je druk… ja Sara ik weet nu dat je het koud hebt. Het maakt de schrijfstijl soms ook wat monotoon. Ik miste de sprankeling, die volgens mij echt wel in Sara zit, maar de schrijfster nog niet goed uit de verf laat komen.

‘Morgen wordt vandaag’ heeft een open einde, een vervolg zal er dan ook zeker komen. Ik ben benieuwd wat Sara gaat doen. Ik weet zeker dat Ruth Knieper zichzelf zal blijven ontwikkelen, want creativiteit, inspiratie en originaliteit heeft ze genoeg. Als de schrijfster wat verbeterpuntjes doorvoert, dan zie ik het volgende deel positief tegemoet!