15 juli 2021

Onder de Franse zon, deux van Astrid Harrewijn

‘Deux’ is zoals je al vermoedde het tweede deel uit de serie ‘Onder de Franse zon’ van Astrid Harrewijn. Dit deel leest lekker vlot en er gebeurde volop!

In Bordeaux komt Emma erachter dat ze hier helemaal niet moet zijn, maar naar de gemeente Bourdeau moet. Na een mislukte kampeerpoging tuft Emma dus in de oude Volvo samen met haar kinderen richting Bourdeau om meer weten te komen over de erfenis van haar tante. Emma is moe en verrast bij de notaris en vergeet daardoor de kleine lettertjes te lezen…

Een groot vervallen huis

Emma heeft het huis van haar oudtante geërfd, het is vervallen en er moet enorm veel aan gedaan worden. Het liefst wil Emma dit huis meteen verkopen, maar ze had toch beter die kleine lettertjes kunnen lezen, want in het testament staat dat Emma minstens een jaar eigenaar van het huis blijft. De kinderen zien het niet meteen zitten om ook een jaar in Frankrijk te blijven en Emma is ook wat huiverig.

Maar ze zit niet bij de pakken neer en krijgt hulp van vriendin Elsa en haar moeder. Ze kamperen in de woonkamer van het huis en klussen lekker door in de hoop dat het huis binnen een paar maanden klaar is om open te gaan als B&B.

Alles gaat mis

Maar het zit niet mee. De kinderen balen als een stekker. Ben, Emma’s echtgenoot is verliefd op een jongere vrouw en wil niet meer verder met Emma. Het huis valt bijna van ellende uit elkaar en Emma’s kennis van de Franse taal is hopeloos. Gelukkig weet haar sjansende moeder overal wel raad op.

Emma vind ik op sommige vlakken een beetje laks. Ze erkent dat ze problemen heeft, maar doet er niet meteen iets mee. Ze moet vaak aangemoedigd worden. Uiteindelijk krijgt ze ook hoop en motivatie en wordt het plan om een jaar te blijven steeds realistischer.

‘Deux’ heeft net als haar voorganger geen hoofdstukken, er zijn dus geen onderbrekingen. Astrid Harrewijn schrijft to the point en houdt het luchtig. Het verhaal is kort en het stopt op een belangrijk moment, waarna je meteen door wilt lezen in ‘Trois’.