8 augustus 2017
Verdwenen merken van Richard Otto & Robbert van Loon
Bladerboeken zijn tof! Herinneringen ophalen ook! Zin in nostalgie, of vraag je je wel eens af waar bepaalde producten zijn gebleven? Dan is dit boek iets voor jou.
Richard Otto en Robbert van Loon verzamelden verdwenen merknamen. Namen waarvan je meteen denkt: o ja! Deze merken zijn tussen 1970 en 2015 verdwenen. Denk bijvoorbeeld aan Van Gend en Loos, World Online, Alice, TMF en tijdschriften als Fancy en Aktueel. Dit alles wordt gebracht met korte en boeiende stukjes tekst en mooie foto’s. Allebei zorgen ze ervoor dat je even terug kruipt in de tijd.
Een verzameling verdwenen merken
Je gaat met snelheid door dit boek heen. De auteurs zijn kort en bondig, maar kunnen het mooi brengen! De foto’s maken het helemaal af. Ik was ook aldoor benieuwd welk merk in het volgende hoofdstuk stond. Ook komen anderen aan het woord. In korte bewoordingen vertellen bekende Nederlanders over hun favoriete verdwenen merk. Soms is er ook snelle vogelvlucht, door bijvoorbeeld heel kort allerlei tijdschriften te behandelen die nu niet meer bestaan.
De merken die voorbijkomen zijn heel divers. Van winkelbedrijven tot banken tot een ijsje. Ken jij de winkel Giraffe nog? Of wat dacht je van Gran Dorado, Planet Internet, Super Confex en de chipknip? Iedereen weet precies waar het over gaat denk ik.
Dit boek laat ook zien hoe belangrijk een merknaam voor een product is geweest. Het is het visitekaartje, mensen onthouden het en als ze het terughalen in hun gedachtes dan komt daar gelijk een herinnering bij kijken. Kort en krachtig vertellen de auteurs waarom het merk verdwenen is en ook of het is overgenomen met een andere naam.
Bladerboek
‘Verdwenen merken’ is een mooi boek om in te bladeren. Misschien nog wel het leukst om dat samen te doen met mensen uit verschillende generaties. Het zal veel anekdotes oproepen. Bij sommige merknamen vind ik het oprecht jammer dat ze niet meer bestaan. Maar ze hebben hun sporen goed achtergelaten. Het boek laat wel duidelijk zien dat niets voor eeuwig is, zelfs hele sterke merknamen, die onoverwinnelijk leken, zijn toch verdwenen.
Wellicht ook interessant voor je: