20 november 2022

Zo lees ik een kerstverhaal

In deze rubriek vertel ik hoe ik een boek lees en recenseer. Dat verschilt nogal per boek. Vandaag vertel ik hoe ik een kerstverhaal lees.

Kerstverhalen, ze zijn er in alle soorten en maten! Van prentenboeken tot thrillers die zich afspelen op kerstavond. In deze blogpost ga ik het hebben over feelgood en novelles. De laatste jaren is de keuze reuze geworden. Ik begin vaak in oktober al met het lezen van deze boeken en ik vind het heerlijk om mezelf onder te dompelen in kerstsferen! Maar hoe lees ik nou deze boeken? Vandaag gaan we het bespreken.

Jingle bell, jingle bell, jingle bell rock

Vaak draait het in deze romans om (foute) dates en de hoofdpersoon is negen van de tien keer single. Op het werk loopt het niet lekker, of juist wel (knappe collega). Of de hoofdpersoon krijgt een belangrijke taak om iets te regelen voor kerst. De weg ernaartoe zit meestal vol hindernissen, maar op het eind komt alles goed. Iedereen blij! In de Engelse en Amerikaanse kerstverhalen speelt het zich af in kleine dorpjes die je ook vaak ziet in die Hallmarkfilms. Maar het kan ook in New York afspelen, waarin de kerst wat meer commercieel centraal staat.

Bij een kerstverhaal hou ik van gemoedelijkheid en herkenbaarheid. Warme chocomel, schaatsbanen, Hollandse winkelstraten, kerstshows bij tuincentra en intelligente personages. Ik vind het extra leuk als een auteur er kleine en gevoelige details in verstopt. Bijvoorbeeld een mooi verhaal over een speciale kerstbal, een herinnering aan een overleden familielid en soms vind ik het ook een verademing als de hoofdpersoon al een relatie en/of kinderen heeft. Dat leest toch weer anders.

Novelle versus gewone roman

In een novelle moet je als auteur hard werken. In 100 pagina’s, of minder moet er een snelle opbouw zitten, een boeiend middenstuk en een goed afgewerkt einde. Dat kan wel eens tegenvallen, maar sommige auteurs hebben dit goed in de vingers. Ik maak ook wel eens mee dat de auteur te lang doet over de introductie, of dat het middenstuk saai is en daarna het verhaal wel erg snel afgeraffeld wordt. Bij een novelle let ik dus goed op het evenwicht. Soms is het verhaal heel kort, maar als een auteur in 50 pagina’s de boodschap goed over weet te brengen, dan ben ik een blije lezer!

Een gewone roman heeft natuurlijk dezelfde basis: opbouw, middenstuk, afwerking. Alleen heeft de auteur nu alle ruimte. Belangrijk is dat de auteur deze ruimte goed benut. Het is een kerstroman, dus ik verwacht ook veel kerst! Ik kom echter wel eens bedrogen uit. Dan lijkt het een kerstverhaal, maar dan zijn er maar één of twee hoofdstukken waarin het kerstdiner centraal staat en de rest van het verhaal kan zich dan net zo goed in februari afspelen. Bij een kerst-feelgood wil ik bij het eerste hoofdstuk al decembervibes voelen!

Durf creatief te zijn

Bij kerst-feelgood weet je trouwens al wel dat het voorspelbaar gaat zijn. Je weet dat het goed gaat aflopen, maar een kleine verrassende twist op het eind kan ik zeker wel waarderen! Bijvoorbeeld bij ‘Christmas Shopaholic‘, vol clichés en over the top by the way, maar op het eind nog een leuke verrassing, waarbij ik als lezer toch verrast rechtop ging zitten!

Ik vind het een pluspunt als een auteur creatief durft te zijn. Niet weer die wanhopige single vrouw die net voor het kerstdiner de ware vindt (ze struikelde en viel in zijn armen in de supermarkt) en al helemaal niet het naïeve redactiemeisje die met kerst alleen op kantoor moet blijven voor de rotklusjes omdat ze niet voor zichzelf op durft te komen. Nee, ik hou van vernieuwing en sterke hoofdpersonen! De combinatie van een origineel en creatief verhaal, inclusief herkenbare kerst-elementen is voor mij dus de ideale kerst-feelgood!

Alles op een rij

  1. Ik wil meteen dé decembervibe voelen
  2. De hoofdpersoon is intelligent en niet wanhopig
  3. Er zitten herkenbare kerst-elementen in
  4. Naast grappige situaties is er ook ruimte voor gevoelige en serieuze details
  5. Het einde mag voorspelbaar zijn, maar bevat bij voorkeur wel een verrassing
  6. Liefst niet te hilarisch en de hoofdpersoon struikelt _niet_ in de armen van de ware
  7. Er is een goed evenwicht tussen opbouw, middenstuk en einde
  8. Ik vind het leuk als de auteur liedjes/songteksten/recepten verwerkt in het verhaal